Memangkas willow menangis: kapan dan bagaimana memangkas willow menangis anda?

Willow yang menangis ( Salix babylonica ) adalah pohon dengan kebiasaan terkulai dengan dahan yang sangat fleksibel yang tergantung ke tanah. Walaupun siluet elegan ini diberikan oleh dahan gantung yang sangat cepat berkembang ini, persoalannya kemudian timbul mengenai ukurannya, terutamanya apabila cawangan menjadi menyusahkan laluan pejalan kaki khususnya.

pemangkasan willow

Bilakah memangkas willow menangis?

Genus Salix mengira sekitar 300 spesies, terutama gugur, umumnya sangat tahan lasak, yang dipasang di kebun untuk aspek hiasannya kerana dedaunan hijau muda, kulit berwarna, catkin dan port mereka, terutama jika ia berliku-liku atau menangis.

Bagaimanapun, willow tidak takut dengan pemangkasan yang teruk, yang menimbulkan tunas muda yang sangat berwarna.

Willow menangis, seperti semua spesies willow, dipangkas pada musim sejuk, di luar musim sejuk. Sebilangannya bermula pada musim gugur tetapi lebih baik menunggu sebentar kerana musim ini tidak kondusif untuk penyembuhan yang baik.

Bagaimana memangkas willow yang menangis?

Walaupun willow menangis selalu muncul lagi dengan kuat setelah pemangkasan, ini tidak membenarkan memotongnya dengan cara apa pun: menghormati peraturan seni akan lebih bijaksana, di antaranya seseorang tidak boleh mengubah kebiasaan semula jadi pokok. Kami akan sentiasa menjaga mahkota willow yang menangis.

Untuk memangkas willow yang menangis, penting untuk mempunyai alat tajam, bersih dan dibasmi kuman: gergaji pemangkasan, gunting pemotong dan gunting pemangkasan.

Apabila pokok itu masih muda, ia membentuk anak panah dengan cabang-cabang lateral dengan perkembangan yang agak mendatar yang, seiring berjalannya waktu, membentuk mahkota secara bertahap mengaburkan anak panah. Oleh itu, mahkota akan melebar dan menggunakan port yang penuh tangisan. Oleh itu, adalah penting pada awalnya untuk memastikan melepaskan pucuk yang terbentuk di batang untuk membuat anak panah.

Setelah dewasa, pohon willow memerlukan sedikit pemangkasan selain meringankan mahkota untuk menguduskannya. Ini akan melibatkan penyingkiran kayu mati, dahan yang tidak betul, kusut dan tersekat di antara satu sama lain.

Mengenai cabang-cabang yang menghalangi jalan, perlu memendekkannya di gandar pengekstrak getah: iaitu potong siram dengan cabang sekunder (pengekstrak getah) yang akan berfungsi sebagai lanjutan ke cabang awal, tanpa mengeluarkan penyedut.

Sekiranya willow menangis benar-benar terlalu besar sehubungan dengan ruang sekitarnya, tidak perlu menghentikannya tetapi untuk mengurangkan mahkota dengan memendekkan cabang mahkota tegak yang memihak kepada pengekstrak getah mendatar.

Coppicing tidak sesuai untuk menangis willow kerana ia akan menghasilkan penghisap yang tidak menarik.

pemangkasan willow menangis

Memangkas willow yang menangis sekiranya berlaku penyakit

Di antara penyakit biasa willow menangis, anthracnose, yang menyebabkan bintik-bintik hitam pada daun dan mengeringkan dari hujung ranting, serta karat yang dapat dikenali oleh lepuh oren di bahagian bawah daun, sukar dirawat. Untuk mengatasi ini, disarankan pemangkasan tanduk yang sangat teruk, memaksa semua tukang kayu berudu dilipat ke belakang batangnya. Pertumbuhan semula bukan sahaja akan bertenaga, tetapi sihat.